ouch!

maafkanlah mereka. bukan memberi maksud anda mengalah dan mereka menang. tapi cukuplah sekadar memberi petunjuk betapa rendahnya ego anda jika dibandingkan dengan nilai persahabatan itu sendiri.

Friday, August 12, 2011

cara mudah mengetahui halaman bagi setiap juzuk dalam al-Quran

assalamualaikum..

alhamdulillah dah masuk hari ke 12 kita berpuasa. pejam celik pejam celik dah 12 hari kan kita berpuasa. tak lama lagi dah nak raya. mesti ada orang yg siap beli baju raya kan. mesti dah ada yg siap beli tiket raya kan..yg dah servis kereta nak balik raya pon ada kan. yg shopping kuih-kuih untuk raya pon ada kan. dah macam-macam jenis biskut dh kuar kat pasaran sekarang ni..mercun sama bunga api toksah cite la..sampai kena rampas bagai. punyalah banyak.cari duit betol. aku? ish..ni malas nak cite nih. aku keje dowh pagi raya. menangis!!! sembahyang raya kat ofis je la jawabnya.

okay stop cite pasal balik raya and so-called-raya-stuffs...aku jeles okay. *tak terasa.

hari aku nak kongsi dengan readers, satu fakta yg macam menarik. ni aku jumpa masa jalan-jalan makan angin kat Facebook tadi. jalan-jalan makan angin tidak membatalkan puasa ya. harap maklum..:)

okay. fakta yang aku nak kongsi hari ni ialah cara-cara nak menghafal muka surat setiap juzuk dalam al-Quran. menakjubkan. aku pon tak sangka. hanya menggunakan formula matematik yg cukup ringkas, kita dapat tahu muka surat setiap juzuk al-Quran. jom kita sama-sama berkongsi. insyaAllah.

contoh 1 : jika korang nak tahu juzuk 5 berada pada mukasurat berapa.

5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8.

letakkan nombor 2 lepas jawapan tu.

so juzuk 5 berada pada mukasurat ke 82.


contoh 2 : jika korang nak tahu juzuk 10 berada pada mukasurat berapa.

10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18.

letakkan nombor 2 lepas jawapan.

so juzuk 10 berada pada mukasurat 182.


Subhanallah. menakjubkan. jom kita kongsi ramai-ramai. semoga yg berkongsi sama-sama mendapat rahmat. amin.

semoga dipanjangkan pahala bagi yg menulisnya.


notaSisipan : selamat main mercun dan putus jari yer.:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...