ouch!

maafkanlah mereka. bukan memberi maksud anda mengalah dan mereka menang. tapi cukuplah sekadar memberi petunjuk betapa rendahnya ego anda jika dibandingkan dengan nilai persahabatan itu sendiri.

Friday, January 14, 2011

| hidup kita |

pesanan untuk awak.

"satu hari nanti bila saya sudah cukup penat, saya akan berhenti. saya janji. saat saya ucapkan kata-kata penamat dan pergi jauh, saya tidak akan kembali. semoga masa tu awak bahagia. amin. "

hidup ini bukan satu kisah drama. kisah lakonan semata-mata. kita bergaduh dalam set hari ini, tapi diluarnya kita berkawan baik. bukan. hidup ni tak sama dengan drama. hidup ini realiti. bukan mainan minda. kita seharusnya sedar. dan berubah. itu kehidupan sebenar.


kadangkala kita sering permainkan hari dan perasaan orang lain. kita taburkan segala jenis janji. kita ucapkan bermacam kata-kata manis. tapi adakah kita berusaha menuju kearah janji kita? kita sering lupa orang disebelah disaat kita asyik mengejar impian hidup kita. kita sering abaikan insan yang ada untuk kita, disaat kita dapat menggapai idaman hati kita. kita sering anggap kita keseorangan disaat kita perlukan pendamping. dan kita sering rasa orang lain sangat berkemampuan untuk bahagiakan kita hingga kita tak pernah beri peluang insan sebelah kita membahagiakan kita.

" saya bukan nak jadi kawan awak. tapi saya nak jadi lebih dari sekadar kawan. harap awak faham. "

kekadang harapan yang kita sandarkan pada seseorang hanyalah satu impian palsu. satu impian yang tak seharusnya wujud. satu impian yang sangat mustahil untuk kita kecapi. tapi atas sebab kepercayaan dan kasih sayang, kita teguhkan harapan semoga ia terus gah berdiri. dan semoga satu hari nanti ianya jadi realiti.

" saya bahagia bila awak bahagia. tapi awak sedar tak, bahagia awak sebenarnya kesengsaraan buat saya. "

kita sentiasa mahukan yang sempurna untuk kita. tapi adakah kita cukup sempurna untuk dapat yang sempura? adakah dengan mendapatkan yang sempurna akan manjadikan hidup kita sempurna dan kebahagiaan akan menjadi milik kita? disaat kita berdamping dengan insan yang penuh cacat celanya, adakah kita berusaha membimbing dia kearah kesempurnaan yang kita dambakan atau kita menambah cacat cela yang sedia ada? kita sendiri belum pasti dengan kemampuan kita. tapi kita mengharapkan sesuatu diluar kemampuan kita sendiri. kita tamak sebenarnya. tamak hanya untuk dapatkan apa yang kita mahukan. dan kita tamak hingga menolak dan menepis peluang yang ada. tamak hingga kita lupa diri. itulah kita sebenarnya.


notaEmosi : kekadang penat. ya Allah, terima kasih atas kurniaan tahap kebasaran yang tinggi ini.

p/s:
- seronok gak sesekali beremosi malam-malam camni.
- pendapat semata-mata. tiada kaitan dengan yang hidup atau yang sudah tiada.
- dah lama jugak aku tak hapdet blog. kan dah hancur azam baru aku. aku dah cakap dah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...