ouch!

maafkanlah mereka. bukan memberi maksud anda mengalah dan mereka menang. tapi cukuplah sekadar memberi petunjuk betapa rendahnya ego anda jika dibandingkan dengan nilai persahabatan itu sendiri.

Wednesday, January 26, 2011

| sesuap nasi |

hello guys and girls and half guys half girls.

ya! setelah lama menyepi. akhirnya aku kembali. mana ntah azam nak hapdet blog hari-hari ari tu. jahanam dah. jahanam! apa celaka sampai 8 hari tak hapdet blog?

today is wednesday and i like to talk about mencari sesuap nasi. ya! satu tuntutan sebagai manusia. perut harus diisi. tanggungan harus diberi makan dan pakaian. rumah harus dibayar sewa. pinjaman kereta harus dilunaskan. bil air api astro harus dibayar sebelum dipotong potong. semuanya harus dibayar. so jelaslah disini duit adalah segala-galanya. even nak masuk toilet awam pun dah kena bayar 30 sen sekarang. padahal toilet hancing busuk cam gampang. tapi tak tahan punya pasal, masuk jugak la kan. apa cerita?

yang kaya akan terus kaya, yang miskin akan terus miskin. mesti ada yg pernah dengar ungkapan ini kan? sometimes menda ni betol. yang kaya akan terus kaya sebab mereka bijak mencari peluang rezeki walaupun harus gunakan cara halus, cara kasar dan macam-macam cara lagi. bab kata lecturer aku, untuk maju kehadapan. kita harus jadi manusia biadap! biadap dalam mencari rezeki hingga sanggup jatuhkan orang lain. biasalah, manusia. dan yang miskin? akan terus miskin sebab sibuk duk mengharap bantuan orang lain tanpa ada usaha sendiri. Allah tak akan mengubah nasib hambanya melainkan hambanya sendiri yang mengubahnya. sometimes, pelik tengok peminta sedekah yang sihat tubuh badannya, sempurna fizikalnya. apalah kiranya kudrat yang ada itu digunakan sebaiknya untuk mencari sesuap nasi untuk perut sendiri. banyak sangat peluang pekerjaan yang ada di Malaysia ni selain dari mengemis. i'm not saying that pengemis itu teruk but biarlah bertempat. biarlah kena dengan keadaan. Malaysia negara aman makmur. sedangkan orang luar berduyun-duyun datang ke Malaysia mencari sesuap nasi, takkan la kita warganegara Malaysia ni boleh jatuh tersungkur mati kelaparan di negara sendiri.

jadilah orang bijak. bijak dalam mencari rezeki. bijak dalam mencari pendapatan. dan bijak memperbaiki diri sendiri. tapi..

kalau camni dinamakan bijak, sangat gampang pemikiran kau. diulangi, gampang! G.A.M.P.A.N.G. apa kejadah mangkuk hayun ni tengah fikir? dah sengkek sangat ke sampai mengemis cara sms camni? paling tak boleh blah, 'boleh tak cepat sikit beli.'

apa aku buat? reply kat nombor henpon tertera tu, 'kau boleh tak cepat sikit pergi mampos!'. settle.

1 comment:

AyeshaRamlee said...

kita serupa, ayesha pun dapat jugak benda yang sama, 2 kali tau.. cuma no yang lain, tp lebih kurang ayat nye

http://ayesharamlee.blogspot.com/2011/01/6289694983040.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...